Novinky

12. 5. 2016
Nissan a Enel oznamují pilotní projekt systému V2G ve Spojeném království

Elektromobily Nissan se stanou mobilní zásobárnou elektřiny. Pilotní projekt zahrnuje 100 jednotek systému V2G. Zákazníci budou profitovat z prodeje energie uložené v jejich vozidlech do sítě

Nissan a nadnárodní energetická společnost Enel dnes potvrdily plány na spuštění rozsáhlého pilotního projektu systému vozidel v síti (vehicle-to-grid – V2G). Ve Spojeném království jde o vůbec první počin tohoto druhu. Díky instalaci a připojení 100 jednotek V2G do veřejné elektrické sítě Spojeného království umožní tento pilotní projekt soukromým a fleetovým vlastníkům vozů Nissan LEAF a elektrických dodávek e-NV200 prodávat uloženou energii z baterií jejich vozidel zpět do elektrické sítě. Toto oznámení následuje po podepsání dohody o spolupráci mezi společnostmi Nissan a Enel v Paříži v prosinci 2015 v průběhu 21. konference OSN o změnách klimatu (COP21) a instalaci 40 jednotek V2G v lednu 2016 v Dánsku.

Oznámení předznamenává začátek vzrušující éry správy energie ve Spojeném království, zcela promění způsob, jakým je síť napájen energií. Špičková technologie V2G přinese po svém širokém zavedení rovněž zásadní obrat pro majitele elektromobilů ve Spojeném království, neboť se má stát také alternativním zdrojem příjmů.

Předseda představenstva společnosti Nissan v Evropě Paul Willcox uvedl „Dnešní oznámení ve Velké Británii představuje významný krok vpřed v oblasti řízení energie z obnovitelných zdrojů, což pomáhá utvářet budoucnost odvětví, měst a společností. Inteligentní řízení spotřeby energie je jednou z největších výzev, kterým bude celý svět v budoucnu čelit. Tento významný pilotní projekt ve Spojeném království má zásadní význam pro posouzení proveditelnosti koncepce využívání rozmanitých zdrojů energie k napájení elektrické sítě. Elektromobily Nissan vidíme jako mobilní „zásobárny energie“ budoucnosti, které přispívají k realizaci chytřejší elektrické sítě a budují cestu dalším zdrojům obnovitelné energie." „Zdroje zelené energie si rychle získávají své místo na trhu, ať už jde o solární panely, větrné turbíny nebo elektromobily.“

Toto úsilí je součástí závazku společností Enel a Nissan podporovat celý ekosystém elektromobilu jdoucí daleko nad rámec vozidla samotného a poskytující nové služby energetickému průmyslu. S rostoucím počtem elektromobilů na silnicích v celé Evropě v budoucnu je velmi důležité, aby se rozšířila také technologie V2G a zajistila, že síť bude schopna ustát zvýšení spotřeby energie.

"Velmi se těšíme na zahájení tohoto projektu ve Velké Británii," řekl Ernesto Ciorra, ředitel společnosti Enel pro inovace a udržitelnost. "Instalace naší inovativní technologie dvoucestného nabíjení bude podporovat integraci obnovitelných zdrojů energie do rozvodné sítě a napomůže šíření e-mobility, z čehož bude těžit sektor energetiky a životního prostředí. Zároveň budou tyto aktivity mít pozitivní dopad na peněženky vlastníků elektromobilů. Skutečnost, že Nissan zvolil technologii nabíjení ENEL k pilotnímu projektu ve Velké Británii je dokonalou ukázkou toho, že systém nabíjení V2G může způsobit revoluci nejen v dopravě, ale i ve fungování distribuční cesty elekrické energie."

Odhady ukazují, že do roku 2050 by mohlo být na silnicích dvakrát tolik automobilů než dnes - ohromující 2,4 miliardy. Aby byl tento růst udržitelný a zvládnutelný, vyžaduje inteligentní myšlení a změny v plánování.

Nissan, jako průkopník elektromobilů, a Enel hledají způsoby využití elektromobilů nad rámec tradiční mobility. Elektromobily Nissan budou používány nejen pro dopravu z místa A do místa B. Stanou se z nich čisté mobilní energetické jednotky, jejichž nevyužitá energie může být poslána zpět do sítě a napájet domovy, kanceláře, školy a nemocnice.

Steve Holliday, bývalý generální ředitel společnosti National Grid, řekl:"Ve společnosti National Grid se neustále díváme do budoucna, abychom zajistili dostatečnou kapacitu odpovídající poptávce po energii - naším úkolem je zajistit stabilitu přenosové soustavy. Rychlý nástup elektromobilů je jistě pozitivní, přesto by nám mohl způsobit těžkosti, pokud nebudeme plánovat dopředu. Jeden z našich budoucích energetických scénářů naznačuje, že v roce 2020 by mohlo být až 700 000 elektromobilů, které budou potřebovat dodatečných 500 MW energie. To je důvod, proč chceme podporovat inovativní technologie a průkopnické projekty, jako je tento, které změní způsob řízení nabídky a poptávky po energii."

Pokud by se všech současných 18 000 elektromobilů Nissan ve Spojeném království připojilo do energetické sítě, mohly by generovat energii odpovídající elektrárně o výkonu 180 MW. Jestliže by v budoucnu došlo k tak velkému rozšíření, že by všechny vozy na britských silnicích byly na elektrický pohon, technologie vehicle-to-grid by dokázala vytvořit virtuální elektrárnu o výkonu až 370 GW. Taková energetická kapacita by dokázala zásobovat elektřinou tři státy o velikosti Spojeného království, Německa a Francie.

Technologie V2G umožňuje elektromobily plně integrovat do elektrické sítě a přispěje ke zlepšení schopnosti sítě využívat obnovitelné zdroje energie. Zajistí tak ještě širší integraci obnovitelných zdrojů energie a přispěje k jejich vyšší dostupnosti. Infrastruktura nabíjecích stanic systému V2G dává soukromým majitelům elektromobilů a firmám s velkými vozovými parky elektromobilů příležitost vytvořit mobilní zásobárny energie tím, že svá vozidla integrují do elektrické sítě. Systém dovoluje majitelům elektromobilů Nissan připojit se k síti a nabíjet, když je nízká poptávka a levnější tarify. Následně lze energii uskladněnou v baterii vozidla využívat v domácnosti a v zaměstnání, když jsou tarify vyšší, případně i dodávat energii zpět do sítě a generovat vlastníkovi elektromobilu další příjem.

Nissan v Evropě

Nissan má v Evropě jedno z nejsilnějších zastoupení ze všech zámořských automobilek. Konstruktérské práci, výzkumu, vývoji, výrobě, logistice a prodejní a marketingové činnosti se zde věnuje více než 17 600 jejích zaměstnanců. V roce 2014 vyrobily závody společnosti Nissan ve Spojeném království, Španělsku a Rusku přes 675 000 vozidel – oceňovaných crossoverů, malých vozů, vozů SUV, užitkových vozidel a elektromobilů. Řadí se mezi ně i model Nissan LEAF, nejoblíbenější elektromobil na světě, který je svým přátelům ochotno doporučit celých 96 % zákazníků. Společnost Nissan v Evropě v současné době nabízí kvalitní sortiment 23 různorodých a inovativních modelů, které prodává pod značkami Nissan a Datsun.

Nissan Motor Co. Ltd. 

Nissan je globálním výrobcem automobilů a pod značkami Nissan, Infiniti a Datsun nabízí kompletní portfolio více než 60 modelů. V hospodářském roce 2014 prodala celosvětově přes 5,3 milionu vozů a vykázala tržby 11 300 miliard jenů. Společnost Nissan zkonstruovala, vyrábí a prodává světově nejprodávanější elektromobil v historii, Nissan LEAF. Globální ústředí společnosti Nissan v japonské Jokohamě řídí operace v šesti regionech: ASEAN a Oceánie, Afrika, Střední východ a Indie, Čína, Evropa, Latinská Amerika a Severní Amerika. Celosvětově společnost Nissan zaměstnává 247 500 pracovníků a od roku 1999 v rámci aliance Renault-Nissan udržuje alianční partnerství s francouzskou automobilkou Renault.

Společnost Enel

Společnost Enel je nadnárodní energetická společnost a přední integrovaný hráč na světovém trhu energetiky a zemního plynu. Skupina Enel Group působí ve více než 30 zemích 4 kontinentů. Produkuje energii prostřednictvím čisté instalované kapacity cca 90 GW a distribuuje elektřinu a zemní plyn sítí o délce zhruba 1,9 milionu kilometrů. S více než 61 milionem firemních zákazníků a připojených domácností po celém světě má společnost Enel ze všech evropských konkurentů nejširší zákaznickou základnu. Společnost Enel je největší integrovanou rozvodnou společností v Evropě, pokud jde o tržní kapitalizaci a řadí se mezi přední evropské energetické společnosti, pokud jde o instalovanou kapacitu a vykazovaný zisk EBITDA.


Financování