Vysoce úsporný nový motor, dostupný s výkonem 140 a 160 koní, přináší nižší spotřebu paliva a produkuje méně emisí CO2. Využivá sílu a zdroje aliance Renault-Nissan-Mitsubishi a na vývoji se podílela také společnost Daimler.
Společnost Nissan představuje tento motor ve svém modelu Qashqai. Dostupný je v provedení se šestistupňovou manuální převodovkou a zcela novou sedmistupňovou dvojspojkovou převodovkou (DCT), obě verze s pohonem předních kol. Poprvé se převodovka DCT objevuje v klíčovém modelu společnosti Nissan. Zákazníkům poskytuje sportovní a dynamický zážitek z jízdy, lepší výkon při rozjezdu a plynulejší změnu převodových stupňů.
Nový 1.3l motor je dostupný ve třech verzích – v kombinaci se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 140k, se šestistupňovou manuální převodovkou a výkonem 160k a sedmistupňovou převodovkou DCT a výkonem 160k. Točivý moment je 240 Nm pro verzi s nižším výkonem, 260 Nm pro výkonnější verzi s manuální převodovkou a 270 Nm pro převodovku DCT.
Jean-Philippe Roux, generální ředitel pro segment crossoverů Nissan Europe, k tomu říká: "Uvedení tohoto 1.3-litrového motoru je správnou reakcí na měnící se podmínky trhu, splňuje poptávku zákazníků po vysoce efektivním benzínovém motoru, který zároveň poskytuje vynikající výkon a nízkou spotřebu paliva."
Tři nové 1.3-litrové motorizace modelu Qashqai přímo nahrazují tři předchozí varianty – 1.2-litrový motor o výkonu 115k párovaný s manuální převodovkou a převodovkou CVT, a 1.6-litrový motor s výkonem 163k a manuální převodovkou. Všechny nové motorizace splňují nejnovější evropský emisní standard Euro 6d-Temp.
NEDC-BT |
17" kola |
18"/19" kola |
Spotřeba paliva |
5.3 l/100km |
5.7 l/100km |
Emise CO2 |
121 g/km |
130 g/km |
NEDC-BT |
17" kola |
18" /19" kola |
Spotřeba paliva |
5.5 l/100km |
5.8 l/100km |
Emise CO2 |
122 g/km |
131 g/km |
*Údaje pro DCT podléhají finální homologaci
Všechny tři motorizace jsou v porovnání s modely jiných výrobců mimořádně konkurenceschopné a v mnoha případech je úroveň emisí CO2 výrazně lepší.
Společně s nižší spotřebou paliva a nižšími emisemi CO2 poskytuje nový motor plynulejší odezvu při nízkých otáčkách, dynamičtější zrychlení a rychlejší / bezpečnější předjížděcí manévry.
Nižší spotřeby bylo docíleno zásadním přepracováním designu motoru v porovnání s předchozími benzínovými motory. Byl přidán filtr pevných částic benzinu a došlo ke zlepšení v oblastech vstřikování paliva, designu spalovací komory, sníženého tření a optimalizace turbodmychadla. Díky vyššímu točivému momentu v nízkých otáčkách se zároveň snížila hlučnost, což představuje další benefit pro koncové zákazníky.
Ve srovnání s předchozím 1.2-litrovým motorem s výkonem 115k a manuální převodovkou nabízí nový 1.3-litrový motor se 140k a manuální převodovkou navíc 25k výkonu a 50Nm točivého momentu. Emise CO2 modelu Qashqai vybaveného 17" koly jsou nyní 121 g/km (NEDC-BT), což je o 8 g/km méně než dříve (NEDC).
Při porovnání těchto dvou pohonných jednotek se zlepšilo také zrychlení. Zatímco čas zrychlení z 0-100 km/h je téměř identický (10,6 s pro motor 1.2l proti 10,5 s pro nový motor 1.3l), průžné zrychlení z 80-100 km/h na 4. rychlostní stupeň kleslo z 5,7 s na 4,5 s – to představuje 21% zlepšení. Ještě výraznějšího zlepšení 35 % bylo dosaženo při pružném zrychlení z 100-120 km/h na 6. převodový stupeň, což přináší řidiči mnohem větší flexibilitu.
Ve srovnání s předchozí 1.6-litrovou verzí se 163k a manuální převodovkou nabízí nový 1.3-litrový motor se 160k a manuální převodovkou sice o 3k menší výkon, ale o 10 Nm vyšší točivý moment. Emise CO2 modelu Qashqai vybaveného 17" koly jsou nyní 121 g/km (NEDC-BT), což je o 13 g/km méně než dříve (NEDC).
Úplně nová dvouspojková automatická převodovka DCT je vybavebá mokrými spojkami, což přináší lepší zážitek z jízdy. Pro dosažení lepší účinnosti je vybavená elektricky ovládaným chladícím okruhem a elektromechanickým řízením převodových stupňů. To přináší soukromým i fleetovým zákazníkům výhody v podobě plynulého průběhu výkonu, rychlých změn převodových stupňů a díky absenci hydrodynamického měniče je jízda zábavnější a plynulejší.
Zároveň dochází ke snižování provozních nájkladů, především díky nižším nákladům na údržbu po dobu celé životnosti vozu. Například servisní intervaly byly prodloužené z 20 000 km na 30 000 km. Kromě toho snížení vyprodukovaných emisí CO2 o 8 g/km pro modely s manuální převodovkou znamená v některých státech západní Evropy snížení silniční daně. Podle dnešních sazebníků to představuje 290£ ve Spojeném království, 36€ v Německu a 163€ ve Francii.
Tento motor je výsledkem spolupráce mezi aliancí Renault-Nissan-Mitsubishi a společností Daimler a prošel 40 000 hodinami testování a simulací. Během tohoto testování byl motor podroben nájezdu 300 000 km v nejextrémnějších podmínkách světa.
Díky spolupráci se společností Daimler dokázali dvě značky vytvořit synergie, které posunuly hranice možného ve světe benzinových motorů. Výsledkem je 1.3-litrový motor s nejvyšší úrovní výkonu a pohodlí pro zákazníky, splňující nejpřísnější standardy spolehlivosti a odolnosti a nabízející nižší emise CO2.
Motor byl vyvinutý ve spolupráci se společností Daimler, která ho bude využívat ve vozech značky Mercedes-Benz. Aliance očekává v dalším fiskálním roce produkci až milionu kusů tohoto motoru, kterým bude zároveň vybaveno více než 50% prodaných vozů Qashqai.
Výhody pro zákazníky nového 1.3-litrového benzínového motoru
Celkové výhody (platí pro všechny kombinace pohonného ústrojí)
Výhody pro zákazníka – 1.3-litrový 140k s manuální převodovkou
(Ve srovnání s předchozí verzí 1.2l 115k)
Vyšší točivý moment +50Nm (nyní 240Nm)
Vyšší výkon +25PS (nyní 140k)
Nižší emise CO2 (NEDC-BT) -8 g/km (nyní 121 g/km) se 17" koly
Nižší spotřeba paliva (NEDC-BT) -0.3 l/100km (nyní 5.3 l/100 km)se 17" koly
Výhody pro zákazníka – 1.3-litrový 160k s manuální převodovkou
(Ve srovnání s předchozí verzí 1.6l 163k)
Vyšší točivý moment +10Nm (nyní 260 Nm)
Velmi podobný výkon -3PS (nyní 160k)
Nižší emise CO2 (NEDC-BT) -13 g/km (nyní 121 g/km) se 17" koly
Nižší spotřeba paliva (NEDC-BT) - 0.5 l/100km (nyní 5.3 l/100 km) se 17" koly
Bližší informace o použitých technologiích
Hlava válce
Povrchová úprava válců
Turbodmychadlo
Trysky vstřiků
Variabilní časování ventilů