Novinky

22. 4. 2015
Ať žije elektřina: amsterdamské EV taxi

Návštěvník nizozemského hlavního města Amsterdamu brzy zjistí, že jde také o hlavní město elektrických taxi.

Novinka

Společnosti Taxi Electric, Connexxion a TCA provozují více než 170 elektromobilů Nissan LEAF a e-NV200, která si mohou pronajmout hotely, letiště, firmy a osoby s omezenou pohyblivostí. Rostoucí trend využití elektrických vozidel jako dopravního prostředku šetří firmám peníze a pomáhá Amsterdamu i celému Nizozemí dosahovat cílů v oblasti udržitelnosti a snižování znečištění ovzduší.

Jak to tedy začalo?
„V roce 2011 jsme založili Taxi Electric, první plně elektrickou taxispolečnost v Amsterdamu," říká spoluzakladatel společnosti Taxi Electric Edvard Hendriksen. „Naším cílem bylo získat významný vliv na toto město."

A to se také stalo. Společnost Taxi Electric začínala se třemi vozy Nissan LEAF a dnes má vozový park čítající 22 vozidel. Hendriksen řekl, že ve srovnání se standardní taxislužbou má jejich společnost nižní náklady na kilometr, a to díky místním a národním dotacím na EV - celkem 10 000 eur na vozidlo - a nižším nákladům na údržbu a elektřinu. „Očividně jsme měli před třemi lety dobrý nápad, protože ostatní společnosti vidí potenciál v taxislužbě s elektrickými vozidly," říká Hendriksen.

Společnost TCA nyní vlastní padesát vozidel e-NV200, která jsou součástí jejich vozového parku čítajícího 1 300 taxíků. Finanční ředitel Richard van der Veen říká, že program elektromobilů společnosti TCA, který nyní běží druhý měsíc, získává stále větší pozornost, což vede k většímu počtu jízd a zisku pro řidiče. „Udržitelnost je pro společnost TCA velkým tématem a snažíme se pro naše řidiče vytvářet modely, které jsou nejen udržitelné, ale také ziskové... Poptávka po elektromobilech a vozidlech s nulovými emisemi bude narůstat. Myslíme si, že tak vypadá budoucnost," říká. Atilla Selcuk, řidič ve společnosti TCA, říká, že zákazníci si všímají rozdílů. „Elektromobil má mnoho výhod. Jede plynule a neslyšíte žádný hluk, žádný zvuk. Proto ho mají zákazníci rádi. A řidiči také. Vozidlo je velmi praktické, protože pojme čtyři osoby a mnoho zavazadel... A poměrně jednoduše se nabíjí. Prostě zacvaknout a jít." Selcuk říká, že snadno nabije vozidlo na asi 80 % kapacity během krátkých přestávek.

Nizozemí má nejvyšší hustotu nabíjecích stanic. Každý měsíc ve městě přibude 25 nových nabíjecích bodů. A v roce 2018 by jich mělo být celkem 4 000. Město Amsterdam si totiž dalo za cíl neprodukovat v roce 2015 žádné emise.

Connexxion, největší evropská společnost v oblasti veřejné dopravy, nedávno zakoupila sto vozidel e-NV200. „Program udržitelnosti není jen náš. Vlády a místní komunity se zasazují o to, aby města začala využívat udržitelnější možnosti. Naším cílem je získat díky aktivnímu přístupu více kontraktů," říká výkonný ředitel společnosti Connexxion, Bart Schmeink. Stejně jako u každého jiného vozidla jde o úsporu. V nadcházejícím roce společnost Connexxion ušetří 200 000 litrů nafty a sníží emise CO2 o 417 tun, což je podle něj důležitým bonusem vozového parku.

„Nissan není jen výrobce automobilů, ale také strategický partner schopný společně s námi myslet dopředu na to, jak budeme vozový park řídit jako společnost Connexxion."

„Právě takový typ spolupráce umožní Amsterdamu a Nizozemí dosáhnout cílů v oblasti udržitelnosti a snížit míru znečištění místního ovzduší," říká Michiel Hartman. Po dobu pěti let bojoval jako předseda organizace Dutch Organization for Electric Transportation (Nizozemská organizace pro elektrickou dopravu) za infrastrukturu přátelštější k elektromobilům.

„Elektrická vozidla jsou nejlepším řešením místního znečištění," říká Hartman. „Aby se vaše město stalo chytrým a udržitelným, je třeba mít dobrý plán... Silnou stránkou Nizozemska je, že místní vlády a centrální vláda spolupracují s průmyslem. A to je jediný způsob, jak postoupit dál v oblasti elektromobilů. Elektrická vozidla jsou pro udržitelnost nezbytná, jsou obchodní příležitostí a jsou zábavná. A to se nám líbí."


Financování